Cervera JF


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/whgroups/public_html_old/wp-content/themes/uplift/swift-framework/content/sf-portfolio-detail.php on line 59

Ökad omsättning för Cervera som satsar på att sudda ut gränsen mellan fysisk butik och e-handel

Cervera är Sveriges största butikskedja för kvalitetsprodukter till köket, bordet och hemmet. I dag har man 74 butiker runt om i landet samt onlinebutik i Sverige och Norge. Tillsammans med sin IT-partner WH Group har man dragit nytta av kraften i sitt affärssystem för att öka sin försäljning och få en mer effektiv sömlös växelverkan mellan e-handel och fysisk butik där kundens behov står i centrum.

Procent i ökad omsättning

Antal besökare på webbsidan per månad

Plats rankad bland webbsidor i Sverige


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/whgroups/public_html_old/wp-content/plugins/swift-framework/includes/page-builder/shortcodes/testimonial.php on line 104

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/whgroups/public_html_old/wp-content/plugins/swift-framework/includes/page-builder/shortcodes/testimonial.php on line 104

Automatiserade flöden med egenutvecklat API
De flesta retailers känner säkert igen sig i att samverkan mellan e-handel och fysisk butik är en utmaning med många manuella processer som är tidskrävande för medarbetarna. En utgångspunkt för Cerveras omnikanal var att minimera mängden handpåläggning och maximera automatiserade flöden, vilket har gett medarbetarna mer tid att göra “det lilla extra” för kunden.

För detta var WH Groups egenutvecklade REST API en betydande del i det helintegrerade systempussel som Cervera lagt tillsammans med dem och övriga leverantörer. Här sker kommunikationen mellan affärssystem, e-handelssystem och butiksdatasystem sömlöst och integrationerna blir enkla att implementera, förstå och vidareutveckla.

Via webshopen får kunden exempelvis genom att ange sitt postnummer direkt ett antal förslag på leveranssätt och speditör för leverans av varan. Efter att ha gjort sitt val ser kunden direkt om hur många dagar varan levereras.

Exemplen är många på den dynamik som åstadkommits för att maximera kundupplevelsen, öka försäljningen och effektivisera verksamheten.

  • Cervera har valt WH Group som partner för Visma Business för deras förmåga att arbeta nära oss som kund och med fokus på service/kvalitet för vår operativa retailmiljö

    Hans Redig BolinCFO Cervera
  • Vi ser större krav från våra kunder på ett fungerande gränssnitt mellan onlineförsäljning och fysisk butik, och man kräver att samma service gäller i alla kanaler. Dessutom vill man ha snabba leveranser och flera fraktalternativ. Genom vårt omniarbete kan vi nu erbjuda en lösning vi känner oss stolta över.

    Andrew GolrangIT- och affärsutvecklingschef, Cervera

Integrering mellan alla system ökar kundnyttan
I grund och botten har man fått en integrerad lösning för omnikanal där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar och där affärssystemet är en central motor för masterdata, inställningar, informationsutbyte och orderflöden. Utvecklingen av detta har varit ett samarbete mellan samtliga systemleverantörer.

Smidigare och effektivare för personalen
De huvudsakliga tjänsterna som WH Group varit med att utveckla för att underlätta för Cerveras kunder och samtidigt göra arbetet smidigare och effektivare för personalen är:  

✔️ Reservationer online i butik

✔️ Click & Collect med leverans från butik

✔️ Hemleverans samma dag från butik

✔️ Lastbalansering

✔️ Möjlighet för butik att sälja från hela sortimentet online

✔️ Paketinslagning i e-handeln

✔️ Automatiserade flöden

SLUTBETYG

Integration mellan alla system 8/10
Kundnytta och kundservice 10/10
Smidighet och effektivitet för personalen 9/10
Omnikanal når ut till fler 7/10
0